Sjip dig i form. Hop er godt. Lær at hoppe, så det også føles godt.

RSS

Leg og hop dig i topform

Sjipning er ikke bare en børneleg, men også dybt seriøs træning. Som ikke mindst boksere sværger til, når de skal i kampform, fordi det både styrker koordination, kondition og forbrænding – og samtidig styrker det knogler og muskler i hele kroppen effektivt og på kort tid. Men mange kan ikke lide at hoppe. Fordi det er hårdt, gør ondt eller bækkenbunden er ikke i form til at klare trykket. Og så lader man være. men det handler, som med så meget andet, om at starte rigtigt op.

Lær at sjippe rigtigt

-          sving tovet med hele underarmen, så det ikke kun er håndleddet, der bruges til at svinge tovet

-          land ”lydløst” på gulvet. Når landingen på foden er korrekt, vil du næsten ikke kunne høre du lander. Jo mindre lyd jo mere griber du kropsvægten med musklerne og ikke med leddene.

-          Hav god kropsholdning, så hovedet sidder på toppen af kroppen – og ikke for langt fremme. Hvis du hopper med dårlig kropsholdning, virker kroppens stødabsorbering ikke optimalt og vil give skader på sigt.

Byg træningen rigtigt op
Har du ikke hoppet/hinket/sjippet siden du var barn, er din krop naturligvis ikke klar til at hoppe i 10 minutter i træk. Start fx med at lave 10 hop. Og stå stille imens du tæller til 10. og hop så igen. Så du lægger pauser ind. Gør det 10-20 omgange. Øg antallet af hop hver uge og du kan pludselig hoppe i 10 minutter.


Forrige indlæg Næste indlæg

  • Birgitte Nymann