Elektronikken forstyrrer din nattesvn

RSS
Lyset fra din mobiltelefon, tablet, computer- eller tv-skrm undertrykker kroppens produktion af melatonin, som er et hormon du producerer nr du sover. Melatonin er bla. ansvarlig for at du kan sove godt og vgne udhvilet, men melatonin indgr ogs i en rkke andre processer, der er vigtige for din sundhed.
Nr melatoninproduktionen mindskes kan du f svnproblemer og/eller du kan l dig mere trt i dagtimerne. Udover at lyset fra udstyret forstyrrer, s arbejder hjernen ogs aktivt, nr du surfer eller ser tv. Selvom det umiddelbart kan virke afslappende at kigge p skrmene, s er det det ikke. Nr din hjerne arbejder aktivt, s kommer du ikke ned i den tilstand der skal til for at skabe en god nats svn. Nr det kan virke afslappende at se tv eller bladre p internettet, s er det fordi du fr fokus vk fra hvor du er og hvordan du har det.
Hele din krop er pvirket af det du oplever ogs selvom det bare er p en skrm. Hvis du har svnproblemer, er det vrd at prve at undg at sidde ved computeren, tvet eller bruge din mobiltelefon i minimum en time fr du gr i seng og se om det gr en forskel. Det kan tage nogle dage fr du kan mrke virkningen.

30-40 % af os danskere har svnproblemer og deraf lider lidt under halvdelen af decideret svnlshed.

Forrige indlæg Næste indlæg

  • Birgitte Nymann